top of page

1 op 1 traject:

ONTSPANNEN LEIDING GEVEN

Herken je ook dat stress een negatieve invloed heeft op de kwaliteiten die jou succesvol maken als leidinggevende? Dat het ten koste gaat van je mensgerichtheid en sociale vaardigheden? En zou je graag een manier willen vinden om een 'ontspannen leider' te zijn?

Dat kan met dit traject waarin je je brein en lichaam gaat her-programmeren zodat je een rustiger hoofd en een ontspannen lichaam krijgt en minder snel spanningen ervaart, waardoor je de beste versie van jezelf kan zijn en effectiever kan functioneren als leidinggevende.

Als leidinggevende of werkgever voel je je verantwoordelijk voor het welzijn van de mensen in je organisatie. Medewerkers ervaren de huidige werkdruk als (te) hoog, maar bezuinigingen, het personeelstekort en de hoge verwachtingen maken dat dit op korte termijn niet substantieel zal verbeteren. Je merkt dat de werkdruk leidt tot individuele stress en spanning, en dat dit impact heeft op het welzijn, de prestaties en motivatie van mensen, evenals op de onderlinge sfeer.

Herken je dit? 

  • Wanneer de telefoon rinkelt, vroeg op maandagochtend en je ziet wie er belt, weet je eigenlijk al genoeg. Als je ophangt, baal je. Je wist al dat hij overbelast was, maar het leek de laatste tijd wat beter te gaan, dus je had gehoopt dat het misschien zou meevallen. In eerste instantie vind je het vervelend voor hem, maar ook voor jou en het hele team wordt het lastig. Hij zou wel eens lang uit de roulatie kunnen zijn en je hebt geen idee hoe je zijn afwezigheid moet opvangen.

  • Tijdens een werkoverleg barst een van je medewerkers in tranen uit. Ze heeft thuis een ziek kind, weet niet hoe ze haar werk voor deze week af moet krijgen en voelt zich volledig overbelast. Het is een van je meest betrokken medewerkers, altijd hardwerkend en gemotiveerd. Het is moeilijk haar zo te zien en je weet eigenlijk niet zo goed wat je moet zeggen.

  • Aan zijn gezicht zie je al wat hij gaat zeggen als hij je kamer binnenloopt. Zo'n leuke, jonge, talentvolle knul! Hij geeft aan dat hij het heel vervelend vindt, maar toch heeft besloten om weg te gaan. Balen! Weer iemand zoeken en inwerken, dat is nog een extra belasting voor het team, om nog maar te zwijgen van de extra kosten.

  • Als je de resultaten van het medewerkerstevredenheidsonderzoek ziet, word je een beetje moedeloos. Natuurlijk weet je dat mensen zich overbelast en gestrest voelen en dat de werkdruk hoog is, maar je hebt de afgelopen periode toch best wat acties ondernomen. Blijkbaar zonder resultaat, want de medewerkerstevredenheid is gedaald ten opzichte van vorig jaar...

  • Je hebt soms het gevoel dat je er helemaal alleen voor staat. Je bent je ervan bewust dat het welzijn van de mensen in je team jouw verantwoordelijkheid is, maar je hebt niet altijd invloed op de zaken die dat beïnvloeden. Targets en bezuinigingen komen van bovenaf, de krapte in de arbeidsmarkt is een gegeven. Daardoor voelt het wel eens een kansloze exercitie...

Kortom, je voelt hoe je langzaam wordt meegesleurd in een neerwaartse spiraal van stress, onzekerheid en (nog) hard(er) werken, terwijl het ten koste gaat van je sociale vaardigheden en je mensgerichtheid.

Hoe lang houd je dit nog vol voor je fysieke klachten krijgt of opgebrand raakt? Of voor je functioneren als leidinggevende er blijvend onder gaat lijden?

Stel je eens voor hoe het voor je zou zijn als je weer een ontspannen leidinggevende zou kunnen zijn, met rust in je hoofd en ontspanning in je lichaam? Zodat je beter voelt, de beste versie van jezelf kan zijn en daardoor effectiever kan functioneren als leidinggevende?

Zodat je:

  • Je zo ontspannen voelt dat je altijd geduldig en respectvol met de mensen in je team kan omgaan, ook als  hun gedrag minder leuk of wenselijk is. Zodat ze graag bij jou in het team willen zitten.

  • Ook met je meest lastige collega's je geduld kan bewaren, zodat je vriendelijk kan blijven en zonder problemen kan samenwerken om je doelen te bereiken.

  • Rust en helderheid hebt in je hoofd om je te concentreren en focussen en het beste resultaat te bereiken.

  • Niet altijd maar het gevoel hebt dat je nog wat moet doen, maar gewoon 's avonds en in het weekend kan ontspannen om je weer op te laden.

  • 's Nachts rustig kan slapen, zodat je 's morgens uitgerust wakker wordt.

Dat kan!

Met dit programma waarin je je bewust wordt van je eigen stress patronen en waarin je tools en technieken leert integreren in je dagelijks leven om je stress te verminderen, zodat je je beter voelt en een effectievere leider kan zijn.

Om je beter en sneller te laten leren, meet ik gedurende het traject je hersenactiviteit en de spanning en ontspanning van je lichaam met behulp van neuro- en biofeedback.

Het hele traject duurt 3 maanden en bestaat uit:

  • Een stressmeting van 2,5 uur om je te leren wat stress is en te laten zien hoe het werkt in je lichaam en brein. Voor meer informatie zie stressmeting.​

  • 5 sessies van 1.5 uur waarin ik je verschillende tools en technieken leer om met jouw stress aan de slag te gaan.

  • Huiswerk om het geleerde thuis te trainen en (op het werk) te leren toepassen (ongeveer 20-30 minuten per dag).

  • Audio sessies om thuis mee te oefenen.

  • Een werkboek om vast te leggen wat je ervaart en de theorie nog eens na te lezen.

  • Een eindsessie van 2.5 uur waarin we een eindmeting doen en bespreken hoe je het geleerde kan uitbouwen en borgen.

  • Verslagen van de diverse neuro- en biofeedback metingen.

Wat levert dit traject je op (als je ook écht met de oefeningen aan de slag gaat😉):

Aan het einde van dit programma:

  • Het je geleerd hoe je kan zorgen dat je in je 'Green Zone' bent, waarin je flexiber en geduldiger bent en waarin je gemakkelijker verbinding maakt met de mensen om je heen, omdat je je zelf veilig voelt. Daardoor zal je ook gemakkelijker een omgeving voor jouw team bieden die veilig voelt.

  • Weet je wat je kan doen als je je geduld verliest of geïrriteerd raakt, zodat weer terug gaat naar je 'Green Zone' en vervelende situaties met bijvoorbeeld collega's rustiger en effectiever kan benaderen.

  • Heb je hersenen getraind, zodat je hoofd rustiger is en je je beter kan concentreren. Je weet hoe je hersenen in hun meest effectieve stand staan, de zogenaamde High Performance Mind.

  • Voel je meer rust, waardoor je in je vrije tijd beter afstand kan nemen van je werk. Je hebt ervaren dat ontspanning en tijd voor jezelf juist bijdraagt aan meer effectiviteit, waardoor je minder hard hoeft te werken en toch succesvol kan zijn.

  • Heb je meer rust in je hoofd en ontspanning in je lichaam, waardoor je 's nachts beter kan slapen. En als je toch een keer wakker ligt, heb je de tools om te ontspannen.

Zodat je de beste versie van jezelf kan zijn en een veilige omgeving kan bieden aan de mensen om je heen, zodat zij ook weer de beste versie van zichzelf kunnen laten zien!

Het hele traject vraagt een investering van 1499,- (of 3 x 525,-)

Meest gestelde vragen.

Ik geef je vast antwoord op een aantal vragen dat je mogelijk hebt.

Hoe lang duurt dit traject?

Dit traject heeft een doorlooptijd van minimaal 13 weken, afhankelijk van de beschikbaarheid in onze agenda’s. We spreken in gezamenlijk overleg de data af.

Hoeveel tijd moet ik in dit traject investeren om minder stress te ervaren?

Dit traject bestaat uit 2 sessies van 2,5 uur en 5 sessies van 1,5 uur. Verder is het van belang om thuis ongeveer een half uur per dag te oefenen, om de gewenste veranderingen te realiseren en je op het werk bewust te zijn van je stress momenten om het geleerde toe te passen.

 

Wat is neuro- en biofeedback?

Biofeedback is de verzamelterm voor de therapievormen waarbij gebruik gemaakt wordt van technische hulpmiddelen om vormen van spanning van het lichaam aan te tonen. Door deze lichaamssignalen aan iemand terug te geven, krijgt deze inzicht en kan hij/zij er bewust meer invloed op leren uitoefenen. Neuro feedback is een specifieke vorm van biofeedback, waarbij de activiteit van je hersenen wordt gemeten met behulp van een EEG apparaat.

Ik gebruik neuro- en biofeedback in combinatie met (wetenschappelijk bewezen) tools om mensen te leren hoe ze hun hersenen kunnen trainen om meer rust in hun hoofd en ontspanning in hun lichaam te krijgen. Daardoor kunnen ze sneller leren.

 

Kan ik ook in termijnen betalen?

Als je liever niet een eenmalige betaling van 1499,- euro wil doen, kan je ook in 3 termijn van 525,- euro betalen. De eerste betaling vindt plaats vóór de eerste sessie, de tweede betaling na 4 weken, de laatste betaling na 9 weken.

Wordt dit traject vergoed door de verzekering?

Nee dit traject wordt (helaas) niet vergoed door de verzekering, maar vaak wil je werkgever wel (mee) betalen. Het is tenslotte (ook) in het belang van de werkgever dat jij leert hoe je stress van je werk beter leert hanteren.

Waar vinden de metingen en sessies plaats?

Alle sessies vinden in principe plaats in Heiloo (Op de Wieken 3), maar kunnen in overleg ook elders plaatsvinden, tegen meer betaling (extra reis- en locatie kosten).

Ja, ik wil weer een ontspannen leidinggevende worden!
Groene bladeren
bottom of page