top of page

Stress meting

Heb jij last van spanningen en stress en wil jij weten wat jouw stress veroorzaakt, zodat je gericht actie kan ondernemen?

Ik kan je helpen met een accurate stress meting, waarbij we gedurende een aantal dagen 24 uur per dag je actuele fysieke en mentale stress en ontspanning meten, zodat je objectief inzicht krijgt in jouw stress levels in verschillende situaties -zowel privé als tijdens je werk. Op basis van deze inzichten kunnen we de risico's inschatten van je huidige stress niveau en kan je gericht de oorzaken van jouw stress gaan aanpakken.

Je hebt een verantwoordelijke baan en een druk leven. Je vindt je werk leuk, maar het vraagt wel veel van je. Je wilt het graag goed doen, dus je werkt hard om aan alle verwachtingen te voldoen. Je hebt vaak onrust in je hoofd, een opgejaagd gevoel en spanning in je lijf. Je staat altijd 'aan' en je vindt het moeilijk om nog écht tot rust te komen en te ontspannen. Je bent emotioneler en sneller geïrriteerd hebt minder geduld met anderen. Je bent bang dat daardoor minder leuk bent voor de mensen om je heen en daardoor ook minder goed in je werk.

Je zou graag minder stress willen hebben, maar je weet niet zo goed hoe. Je probeert echt wel te ontspannen en tijd voor jezelf te nemen maar dat is lastig, want je werk vraagt veel van je tijd en energie.

Herken je dit? 

  • Je hebt vandaag hard gewerkt en merkt dat je toe bent aan een moment van rust en je besluit even te ontspannen met een kopje thee. Voor je gaat zitten werk je nog snel even dat wasje weg. Als je het theewater op wil zetten, bedenk je tot je schrik dat je je moeder nog even moet bellen. Terwijl je haar aan de telefoon hebt, haal je nog even een doekje door de keuken. Als je ophangt is het tijd om te koken en bedenk je geïrriteerd dat er van je moment van rust weer niets gekomen is.

  • Je voelt de spanning in je lichaam toenemen, terwijl je je probeert te focussen op het schrijven. Je hebt nog maar een half uur en je merkt dat je hoofd niet meedoet. Je hebt moeite je te concentreren, je gedachten buitelen over elkaar heen en je lijkt niet in staat om logisch na te denken. Het enige waar je aan kan denken is dat het over 30 minuten af moet zijn. Wat is er met je hersenen aan de hand? Waarom werken ze niet even mee?

  • Je staat na je werk in de rij bij de kassa van de supermarkt als er iemand voor dringt. Het irriteert je en je schiet nogal fel uit je slof. Als je naar buiten loopt, voel je je hart in je keel kloppen en ben je nog steeds boos. Als je thuis komt zie je dat je dochter iets te eten heeft klaar gemaakt en een spoor van troep heeft achtergelaten. Is ze nou helemaal gek geworden!! Jij hebt wel wat beters te doen! Je voelt de woede opkomen en je schreeuwt dat ze nú naar beneden moet komen om haar eigen troep op te ruimen, omdat het hier geen hotel is! Als je staat te koken heb je eigenlijk een beetje spijt van je boosheid. Je dochter is gekwetst, de sfeer is verpest en je had het ook wel iets anders kunnen brengen. Wat vervelend toch dat je zo’n kort lontje hebt de laatste tijd.

  • Het is weekend en je hebt best wel een druk sociaal programma gehad. Op zondagavond heb je de verjaardag van een vriend, wat je altijd gezellig vindt, maar nu hebt je er geen zin in. Je bent moe hebt eigenlijk geen puf meer om er naartoe te gaan, ook al omdat je weet dat je morgen weer moet werken. Het liefst zou je gewoon lekker thuis op de bank blijven zitten. 

  • Soms is je hoofd zo druk dat je er 's nachts niet van kan slapen. Er vliegen allemaal gedachten en zorgen door je hoofd, die je niet kan stoppen. Het maakt je extra gespannen, want je weet dat weinig slaap zeker niet helpt om je beter te voelen.

Kortom, je voelt hoe stress ten koste gaat van je welzijn, je humeur en het plezier in je leven, maar je hebt het gevoel dat je er geen controle over hebt.

Hoe lang houd je dit nog vol voor je fysieke klachten krijgt of opgebrand raakt? 

Hoe zou het voor je zijn om

  • Rust in je hoofd te hebben, zonder die constante maalstroom aan gedachten. Dan zou je thuis beter tot rust kunnen komen en ook op je werk beter kunnen functioneren.

  • Minder emotioneel te zijn, maar ontspannen en vriendelijk te reageren, ook in lastige situaties.

  • Je niet meer zo opgejaagd te voelen, maar de rust te hebben om tijd te maken voor die zaken die voor jou belangrijk zijn.

  • Je wat minder uitgeblust te voelen, zodat je meer energie hebt om ook in je privé leven leuke dingen te doen. 

  • 's Nachts weer rustig, vast en diep te kunnen slapen, zodat je weer uitgerust wakker wordt en vol energie weer een nieuwe dag kan beginnen. 

Dat kan!
Met deze stress meting, krijg je inzicht in de spanning en stress die je ervaart in verschillende situaties, zodat je heel gericht actie kan nemen om je stress beter te gaan managen. 

Deze meting bestaat uit:​

  • Een algemene uitleg over de impact van stress op je lichaam en brein en de bijbehorende valkuilen.

  • Beschikbaarheid over een hartmeter met een bijbehorende mobile app om je stress eenmalig gedurende 3-5 dagen, 24 uur per dag, te meten, met behulp van Firstbeat Life.

  • Een .pdf rapportage met daarin de resultaten van de meting.

  • Een sessie waarin we de resultaten van de metingen analyseren en we tips en adviezen bespreken om je stress levels te verbeteren, die gebaseerd zijn op de uitkomsten van jouw metingen. 

Deze meting geeft je een antwoord op de volgende vragen:

  • Hoe hoog/laag is jouw stressniveau tijdens de diverse activiteiten gedurende de dag (werk & privé).

  • Wat is jouw risico op mentale en/of fysieke overbelasting en welke acties kan je het beste nemen om dat te voorkomen?

  • Wat zijn de factoren in jouw dagelijks leven (tijdens en buiten je werk) die jouw stressniveau beïnvloeden?

  • Zijn er voldoende momenten in je werk en vrije tijd waarop je kan herstellen van spanningen en stress?

  • Is je mentale belasting te zwaar voor je om goed mee om te kunnen gaan?

  • Is je slaap van goede kwaliteit en herstellend genoeg, en welke factoren in je leven kan je aanpassen om dat te verbeteren?

  • Nemen je lichamelijke reserves af of toe?

  • Ben je fysiek actief genoeg om daar een positief effect van te kunnen ervaren (zoals bijvoorbeeld een grotere stressbestendigheid)?

  • Hoe fit ben ik – ook in verhouding tot andere mensen van mijn leeftijd?

  • Is de intensiteit van mijn lichaamsbeweging in verhouding tot mijn huidige fitheid, zodat ik een optimaal resultaat behaal?

Na deze meting begrijp je hoe stress werkt, welke impact het op je heeft, wat jóuw specifieke stress factoren zijn en welke -soms kleine- aanpassingen je kan doen om de stress in je leven te verminderen. ​

Deze stress meting vraagt een investering van 250 euro.
Ja! Ik wil graag een afspraak maken om mijn stress te meten en inzicht te krijgen in de -soms kleine- veranderingen die mijn stress kunnen verminderen.
Groene bladeren
bottom of page